Science
Science er et bredt begreb for en lang række naturvidenskabelige vidensområder. Begrebet dækker fx teknologi, biologi, astronomi, geografi, geologi, fysik, kemi, dyr, planter og matematik. I dagtilbud er vores opgave at tilrettelægge aktiviteter med afsæt i børnenes egne spørgsmål, undren og nysgerrighed, så de får en begyndende forståelse for disse vidensområder. Børnene skal have mulighed for at eksperimentere og opnå egne erfaringer med naturfænomer som fx lys, vand, magnetisme og luftstrømme.
I Børnehusene Kokkedal skaber bøgerne i Sproggaven den røde tråd mellem de aktiviteter, vi sætter i gang gennem året. De sciencerelaterede aktiviteter kobles derfor altid til handlingen i periodens bog.
Når vi eksempelvis arbejder med bogen Kaj har fine støvler med de yngste børn, hvor Kaj plasker i vandpytter, tilrettelægger vi aktiviteter med vandbaner, mudder og studerer dyr, der kommer frem i regnvejr.
Andre eksempler på aktiviteter, som understøtter børnenes erfaringer og nysgerrighed indenfor science, er:
- at få vand til at fryse til is og smelte igen
- når varmen fra stearinlys får uroen ovenover til at bevæge sig
- at studere, hvilke genstande der kan flyde, og hvilke der synker
- når vand synker og forsvinder ned i jorden
- at måle ingredienser op, når vi bager.