Nærværende samtaler
Samtalen er en meget bærende del af det møde med sproget, som barnet har. Barnets sproglige og kommunikative udvikling får gode vilkår, når vi som voksne indgår i nærværende samspil og samtaler med det enkelte barn.
I en nærværende samtale inddrages barnet, deltager aktivt og får lyst til at bruge sproget.
Dette stiller krav til de voksne om at indgå i fælles opmærksomhed med barnet ved at:
- Stille autentiske åbnende spørgsmål. Dvs. vise interesse for barnets oplevelse og perspektiv uden at kende svaret.
- Reagere på barnets kommunikation. Dvs. strække samtalen ved at anerkende med lyde, mimik, ord mm.
- Lytte aktivt til barnet. Fx ved at gribe barnets sidste ord og spejle det, spørge ind og give lange pauser.
- Interessere sig for barnets livsverden og inddrage barnet og dets viden.
- Begrænse sine regulerende sproghandlinger, dvs. så vidt muligt undgå envejs kommunikation som irettesættelser og handleanvisninger.
Kilde: Anette Bruun, Nationalt Videncenter for Læsning.